آموزش Dynamics CRM

چرا سی آر ام (CRM) ؟


این مقاله اولین مقاله از سری مقالات آموزش Dynamics 365 است ، برای مطالعه فهرست مطالب آموزشی در این زمینه همیشه می توانید به این صفحه مراجعه فرمایید.

در این مقاله سعی شده است تا توضیح مختصری درباره امکانات سیستم های سی آر ام به صورت کلی و چرایی استفاده از سی ار ام در کسب و کار ها اشاره شود.

ارزش سی آر ام در یک سازمان چیست؟

در بازار امروز کسب کار به دلیل رشد تکنولوژی و رقابتی شدن هر چه بیشتر کسب و کار ها ، مشتریان انتخاب بیشتر و آسان تری برای انتخاب شرکت هایی که می خواهند با آنها همکاری کنند دارند. به همین دلیل ، این برای هر سازمانی ضروریست که از اولین تعامل تا آخرین و در تمام بخش های سازمان خود نیاز و خواسته مشتری را درک کند و  به آن سرویس مناسب ارائه نماید.نرم افزار سی آر ام (Customer Relationship Management) یا بهتر بگوییم سیستم های سی آر ام ، به سازمان ها توانایی اتوماسیون فرآیندها و مدیریت تعامل با مشتریان را می دهند و امکان پیگیری و دسته بندی ساده اطلاعات را برای تظمین اینکه هر تعامل با مشتری با درک کافی از نیاز اوست ، در جهت بهبود وضعیت پروژه است و ایجاد تجربه کاربری مناسب برای مشتری می کند را فرآهم می آورد.
سی آر ام بیشتر از اتوماسیون فروش است!

در گذشته به سیستم های سی ار ام به عنوان ابزار فروش نگاه می شد و مشخصا امکاناتی فقط در جهت خودکار سازی فرآیند فروش و مدیریت وظایف فروش در آن دیده می شد. اما امروزه سازمان ها و نرم افزار های سی ار ام (CRM) به اهمیت اشتراک اطلاعات به صورت مدیریت شده بین تمام بخش های سازمان ، همچنین یکپارچگی اطلاعات و فرآیند ها در کل سازمان نگاه ویژه ای دارند و ارزش افزوده آن را به خوبی درک کرده اند. از اینرو سیستم های سی ار ام امروزه دارای امکانات و موارد استفاده ای بیشتر از دپارتمان فروش یک شرکت یا سازمان دارند. ( فروش ، بازاریابی ، خدمات ،اتوماسیون اداری ، انبار ، منابع انسانی….)
یکپارچگی سی آر ام با سیستم های سازمانی

امروزه سازمان ها دارای سیستم های نرم افزاری مختلفی هستند ، از اینرو معمولا پایگاه های داده مختلف ، رابط کاربری های مختلف و اطلاعات ورود مختلفی برای هر سیستمی وجود دارد.این موضوع می تواند فرآیندهای سازمانی را پیچیده و یا غیر قابل انجام کند ، از اینرو نرم افزار های سی آر ام فرای از اشتراک اطلاعات بین کاربران و بخش های مختلف استفاده کننده از سیستم امروزه امکان یکپارچه گی با دیگر سیستم ها و نرم افزار ها را دارا می باشند.مثلا یکپارچگی سی ار ام با نرم افزار های مالی ، انبار و …می تواند امکان انجام فرآیند فروش ، ترخیص ، تحویل ، صدور فاکتور و مبالغ دریافتی را خودکار و پیوسته از طریق یک سیستم انجام دهد.در این شرایط کاربر نیاز به مراجعه و ورود به چندین سیستم و یا حتی دسترسی اضافه به سیستم مالی یا انبار و یا…. ندارد ، همچنین اطلاعات می توانند به صورت متمرکز در یک پایگاه داده قابل دسترسی باشند.
هوش تجاری در سی ار ام

در گذشته گزارشات به صورت روزانه ، هفتگی و یا ماهیانه تهیه و ارائه می شدند و معمولا امکان دسترسی و تهیه آنها در لحظه و یا تغییر آنها در زمان کوتاه میسر نبود.اما امروزه نرم افزار های CRM امکان مدیریت بهتر ، دسترسی سریع و آسان به گزارشات و وضعیت فرایند های سازمانی را در لحظه برای مدیران فراهم می آورند. با توجه به اینکه سیستم های سی آر ام در تمام بخش های سازمان فعال هستند و با سیستم های دیگر سازمانی یکپارچه هستند امکان تهیه گزارشات جامع از وضعیت کسب و کار ، تیم های کاری ، وضعیت مالی و… را به راحتی و در لحظه برای مدیران کسب و کار فراهم می آورند.
سی ار ام موبایل!

یکی دیگر از ویژگی های اصلی سی ار ام های نوین و به خصوص مایکروسافت داینامیکس سی آر ام (Microsoft Dynamics CRM) استفاده از آن در محیط های خارج از دفتر کار و بر روی دستگاه های قابل حمل است.امروزه سرعت تغییرات بازار به قدری زیاد است که همه نیاز دارند تا بتوانند بر روی موبایل ، تبلت و یا لپ تاپ خود به میز کار و اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.امکان استفاده از داینامیکس سی ار ام در انواع پلتفرم ها به صورت اپ و وب وجود دارد و این سیستم نرم افزار های مخصوص CRM برای اندروید ، CRM برای IOS و سی ار ام برای Windows 10 را دارا می باشد.همچنین Dynamics 365 (CRM) نسخه های مخصوص و طراحی شده برای وب موبایل و وب تبلت را نیز دارد.

نویسنده


مهرداد حیدری