آموزش Dynamics CRM

هنگام خرید سی آر ام به چه نکاتی باید توجه کنیم؟


این مقاله از سری مقالات آموزش Dynamics 365 است ، برای مطالعه فهرست مطالب آموزشی در این زمینه همیشه می توانید به این صفحه مراجعه فرمایید.

در این مقاله سعی شده است تا تا نکاتی مهم در مورد انتخاب نرم افزار سی آر ام ، برنامه ریزی برای اجرا و پیاده سازی آن شرح داده شود.همچنین سعی شده است تا به به اشتباهات شایعی که طی فرایند انتخاب ، برنامه ریزی و پیاده سازی سیستم سی آر ام معمولا اتفاق می افتد اشاره شود.

انتخاب نرم افزار سی آر ام مناسب ، نیاز سنجی ، تحلیل درست و برنامه ریزی صحیح از ارکان اصلی موفقیت هر پروژه سی ار ام هستند.از اینرو در این مقال سعی شده است تا نکاتی مهم در مورد انتخاب نرم افزار سی آر ام ، برنامه ریزی برای اجرا و پیاده سازی آن شرح داده شود.
همچنین سعی شده است تا به به اشتباهات شایعی که طی فرایند انتخاب ، برنامه ریزی و پیاده سازی سیستم سی آر ام معمولا اتفاق می افتد اشاره شود. شایان ذکر است این مقاله صرفا به صورت عمومی و فارق از بحث نرم افزار خاصی به موارد اشاره می کند.
هدف سی آر ام چیست؟
ابتدایی ترین موضوعی که باید برای پیاده سازی سی آر ام در نظر داشت این است که به این موضوع فکر کنیم که قصد و هدف ما از استفاده از سیستم CRM چیست؟
اولین ایده را من سعی می کنم به شما بدهم ، موضوع سیستم سی آر ام درباره تکنولوژی نیست! – موضوع و مورد استفاده هرسیستم سی آر ام درباره رفع مشکلات و چالش های کسب و کار شما است و همچنین امکان دستیابی به فرصت های تجاری که پیش از آن امکان دستیابی به آنها را نداشته اید.
پس اولین قدم جهت انتخاب و پیاده سازی هر نرم افزار CRM برای سازمانتان اینست که نیاز کسب و کارتان را شناسایی کنید و بدانید  در چه شرایطی استفاده از سی آر ام باعث موفقیت بیشتر شما خواهد بود.
با توجه به تجربیات زیادی که در تحلیل و پیاده سازی پروژه های Dynamics CRM کسب کرده ام و موارد بسیار زیادی که دیده ام به نظر من هیچ کسی به نرم افزار یا سیستم سی آر ام نیاز ندارد!
بلکه نیاز اصلی به سیستمی است متناسب با کسب و کار و نیاز هر سازمانی که بتواند مشکلات اصلی و چالش های پیشروی کسب و کار را حل کند.
 

موضوع سی آر ام درباره تکنولوژی نیست! – موضوع و مورد استفاده هر سیستم سی آر ام درباره رفع مشکلات و چالش های کسب و کار شما است.

دلایل ناموفق بودن یک سی آر ام  چیست؟

قاعدتا تا به امروز چندین بار این جمله را که سیستم سی آر ام سازمان بسیار بد و نا کار آمد است را از زبان صاحبان کسب و کار های مختلف و یا مدیران ارشد سازمان ها شنیده اید؟ معمولا در رای بُد  ما این جمله را به این شکل که ” ما از سی ار ام ایکس استفاده می کنیم و از این نرم افزار بسیار ناراضی هستیم” را پیش از شروع پروژه از اکثر مشتریان جدید خود می شنویم.
جملاتی مانند نقل قول بالا معمولا نتیجه چندین ایراد مختلف در تحلیل ، انتخاب و پیاده سازی راهکار سی آر ام هستند.
معمولا دلایل اصلی ناکارمدی سی ار ام ها در سازمان ها یک یا چند مورد از دلایل زیر است.
  1. اطلاعات ذخیره شده در سی ار ام دقیق ، درست و یا بروز نیستند.
  2. استفاده از سیستم سخت است ، رابط کاربری و تجربه کاربری غیر پیوسته ودشوار است.
  3. افراد و بخش های مختلف نیازمندی های متفاوتی دارند و خروجی های مختلفی از سیستم می خواهند ، در حالی که سیستم سی آر ام به یه یک شکل برای همه در سازمان طراحی و پیاده سازی شده است.
  4. تحلیل و معماری سیستم به صورت مدون و اصولی انجام نشده است و در نتیجه انتظارات نهایی را برآورده نمی کند.
  5. کارشناسان پیاده سازی و توسعه به تمام امکانات سیستم نرم افزاری آشنا نبوده اند و در پیاده سازی سی ار ام اشتباه کرده اند و در نتیجه نتوانسته اند نیاز های سازمان و کاربران را برآورده کنند.
  6. نرم افزار سی ار ام انتخاب شده امکانات مناسبی جهت ارائه راهکار برای چالش های کسب و کار را ندارد.

عدم برنامه ریزی ، برنامه ریزی برای شکست است

خوشبختانه ، در بسیاری از مواقع نرم افزار عامل اصلی شکست پروژه سی آر ام نیست و مشکل اصلی در برنامه ریزی و تحلیل نیازمندی های کسب و کار است.
این موضوع به این معنی است که شکست سیستم سی ار ام از قبل از انتخاب  نرم افزار CRM مسجل است. برای موفقیت یک پروژه سی ار ام ابتدا ما نیاز داریم تا شرایط موفقیت را برای آن کسب و کار به خصوص مشخص کنیم.
برای مشخص نمودن شرایط موفقیت پروژه ابتدا باید نتیجه مورد نظر از پیاده سازی سی ار ام مورد بحث و تایید تمام ذینفعان اصلی قرار گیرد و سپس به صورت مکتوب در اختیار مدیران پروژه قرار گیرد.
در خیلی از موارد نرم افزار سی آر ام دلیل نا موفق بودن پروژه نیست ، اما  این موضوع به این معنی نیست که همه نرم افزار ها و راهکار های سی ار ام از نظر توانایی با هم برابر هستند. به عنوان مثال مایکروسافت داینامیکس سی آر ام و یا Sales Force بنا به گزارش موسسات معتبر دارای بیشترین امکانات و بالاترین نرخ موفقیت اجرا در دنیا  هستند.
در واقع انتخاب نرم افزار سی آر ام مناسب و تیم تحلیل و پیاده سازی درست از جمله موارد بسیار مهم برنامه ریزی شروع پروژه هستند.
 

نویسنده


مهرداد حیدری